Thassos – pentru a treia oară

În cei 6 ani de când am devenit părinți am experimentat tot felul de concedii la mare. Am încercat diverse combinații în primii 3 ani pentru ca într-un final să descoperim varianta ideală pentru noi.

Am mers pe rând la Mamaia, Eforie și în Vamă, în Turcia (Belek), în Bulgaria (Ezeretz) și în Grecia (Thassos). Ne-am cazat atât la hotel cât și la pensiune, resort sau chiar la cort.

Anul acesta vom merge pentru a 3 oară consecutiv în Thassos (Skala Potamia). Nu pot să rostesc această propoziție fără să mă bufnească râsul pentru că prietenii și părinții noștri își dau ochii peste cap când ne aud, după care urmează fireasca întrebare: ”Nu vi s-a luat?”

Răspunsul nostru este mereu același, nu, iar acum voi explica și de ce.

Apa mării în Skala P. este caldă, curată, fără valuri și plină de peștișori, nisipul este fin, iar intrarea în mare este lină. Plaja este îngustă, încap maxim 3 rânduri de umbrele, nu este deloc aglomerat ceea ce face ca vizibilitatea asupra copiilor să fie excelentă. Prin urmare, fetele noastre, încă de pe vremea când aveau 2 și respectiv 4 ani, se bălăceau singure. Asta, în lumea părinților care călătoresc singuri cu copiii, echivalează cu oră întreagă dimineața, în care savurăm cafeaua fără să ne ridicăm de pe șezlong, și o bere sau un cocktail, după-amiaza.

Nu există nimic amenajat pentru copii. Nimic…nicăieri: nu leagăne, nu tobogane, nu trambuline, nu pictat pe față, doar marea și nisipul. Pentru noi aspectul ăsta este un foarte mare plus. Ne place când copiii își fac de lucru fără jucării, în medii neamenajate pentru joacă. Uneori petrecem o oră întreagă căutând scoici, alteori facem castele sau încercăm să pescuim peștișori.

Nu au regim all-inclusive. Nu că mi-ar displăcea, dar (nici nu știu dacă să spun că din fericire sau din păcate) copiii noștri nu prea apreciază mâncarea de la restaurant. Prin urmare, căutăm mereu cazare cu bucătărie proprie, unde putem pregăti micul dejun, mai putem face câte un grătar sau o porție rapidă de paste.

Este avantajos din punct de vedere al costului. Anul trecut am închiriat un apartament într-o vilă, cu o livadă de măslini, puțin mai departe de plajă, pentru care am plătit 52 de eur pe noapte. Pentru că am ales să ne deplasăm cu mașina, banii pe care i-am fi dat pe biletele de avion i-am folosit pentru a ne prelungi vacanța și în loc de 10 nopți am stat 14.

Nenumărate plaje accesibile la mai puțin de oră cu mașina. Marble beach, Paradise beach, LaScala, Golden Beach, Aliki, Salonikios, Psili Amos sunt cele mai sonore exemple. Preferata mea, de departe este plaja Salonikios. Sălbatică și retrasă, ne-a oferit cel mai frumos apus pe care l-am văzut vreodată.

Uleiul de măsline și mierea. Da, mergem în Thassos și pentru uleiul de măsline (este și unul din motivele pentru care ne deplasăm cu mașina), iar de anul ăsta și pentru miere. Uleiul este deliciooos. Mai puțin amărui decât cel din Italia, la un preț de neegalat (5l – 50 de eur). Mierea, aproape că este nevoie să o mesteci, în starea ei lichidă, are consistența jeleului. Încă de mică am crescut cu miere proaspătă la masă deoarece bunicul meu a fost apicultor și pot să spun că este unul dintre alimentele mele preferate. În afară de sortimentele clasice, în Grecia veți găsi miere de cimbru sau de pin.

Chemarea cicadelor. Anul trecut le-am auzit pentru prima dată. La început am crezut că sunt broaște, apoi greieri, apoi rațe…până la urmă ne-am lămurit. Soțul meu le-ar trece fericit pe lista dezavantajelor, dar pentru mine au un efect liniștitor, calmant. Le asociez cu vacanța, cu marea. Uneori, când sunt stresată, caut un video pe youtube cu sunetele lor și-l ascult pentru a mă calma.

Este plin de români. De cele mai multe ori acest aspect este prezentat ca marele minus al insulei. Pentru noi este un plus. Fetele își fac prieteni cu ușurință de fiecare dată, medicii sunt familiarizați cu polițele noastre de asigurare, nimeni nu deranjează pe nimeni. În Thassos mi-am revăzut colegi pe care nu i-am mai văzut din liceu, m-am întâlnit cu mame alături de care împingeam căruciorul când încă mai eram în concediu de maternitate și am cunoscut oameni faini, români ca și noi, cu care am luat fericiți cina după o zi de bălăceală.

Mâncarea. Direct la subiect: tirokafteri (feta picantă tartinabilă), calamar la grătar, ied/miel la proțap și feta prăjită servită cu miere.

Sigur că sunt și dezavantaje atunci când optezi pentru o astfel de vacanță. Dintre cele pe care le-am identificat noi sunt drumul lung cu mașina (aprox. 10 ore), albinele (după 15 iulie sunt foarte multe albine; te vor asalta pe plajă, la masă, în apă…peste tot) și curățenia (din păcate sunt multe locuri unde gunoaiele stau grămadă fără a fi strânse de autorități, agenți economici sau turiști).

Anul următor vom face un altfel de concediu, probabil vom vizita un oraș european, nu ne-am hotărât încă pe care, dar știu că oriunde am merge, în adâncul sufletului, vom păstra o urmă de regret că nu am fost în Thassos.